Selecteer een pagina

‘Lachgas is echt een probleem aan het worden’

De afgelopen tijd zijn er meerdere verkeersongevallen geweest waarbij lachgas in het spel was, zegt advocaat Bert Kabel, gespecialiseerd in verkeersrecht. “Lachgas is echt een probleem aan het worden.”

Gisteren ging het mis in Leeuwarden, waar Lena, deelnemer aan het tv-programma Ex on the Beach, in een auto zat die zes geparkeerde auto’s en een heg ramde. Vlak voor het ongeluk publiceerde ze op sociale media een video waarop te zien is dat ze lachgas uit een ballon inhaleert. Ook de bestuurster van de auto zou in het, inmiddels verwijderde filmpje, lachgas gebruiken.

Ook werden tijdens Koningsdag door meerdere ooggetuigen scooterrijders gezien die tijdens het rijden een ballon nuttigden. Tevens werden tientallen mensen die dag ook onwel door lachgas.

Het is dus niet oké dat mensen met lachgas op het verkeer in gaan.

Ingrid Wetser

Lachgas wordt (meestal) via een ballonnetje geïnhaleerd en veroorzaakt een kortstondige roes. Tijdens die roes ben je volgens gebruikers “even helemaal van de wereld”. “Het is dus niet oké dat mensen met lachgas op het verkeer in gaan”, zegt Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Het gebruik van lachgas is wettelijk niet verboden en het zou volgens Wetser goed zijn als dat verandert, “maar het zou nog beter zijn als mensen vandaag al hun verantwoordelijkheid pakken en niet het verkeer in gaan als ze een genotsmiddel hebben genomen.”

Volgens Wetser ben je verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van anderen. En ook bijrijders hebben die verantwoordelijkheid. “Je stapt toch ook niet in de auto bij iemand die alcohol gedronken heeft. En dan ook nog zo’n filmpje op sociale media plaatsen. Ik kan er gewoon niet over uit.”

 

Wel strafbaar

Dat rijden onder invloed van lachgas niet strafbaar zou zijn, klopt niet volgens advocaat Bert Kabel. Er zijn diverse wetsartikelen die het mogelijk maken om mensen die onder invloed zijn en/of gevaarlijk rijgedrag vertonen, te vervolgen.

Zo verbiedt artikel 8, lid 1 van de Wegenverkeerswet het rijden onder invloed van middelen die (nog) niet nader zijn omschreven maar waarvan bekend is dat het gebruik de rijvaardigheid kan verminderen. Lachgas zou daar volgens hem ook onder vallen. “Als zo’n zaak voor de rechter komt, zal die zeggen: je weet dat als je lachgas gebruikt, je niet meer kunt rijden omdat je rijvaardigheid wordt aangetast.” In zo’n geval kan iemand gewoon veroordeeld worden.

Mensen die lachgas gebruiken, moeten zich realiseren dat als ze onder invloed een ongeluk veroorzaken ze daar niet makkelijk mee wegkomen.

Bert Kabel

Maar eerst moet dan bewezen worden dat iemand onder invloed is en dat is volgens Kabel bij lachgas lastig. “Het is heel vluchtig. Je neemt het in en dan is het al weer voorbij.” Alleen de aanwezigheid van een tank en ballonnetjes in de auto is volgens hem niet voldoende bewijs. Dat geldt wel als er getuigen zijn die hebben gezien dat er een ballonnetje is gebruikt.

Maar ook als er geen bewijs is van het gebruik van lachgas kan iemand toch veroordeeld worden voor gevaarlijk of roekeloos rijgedrag. “Mensen die lachgas gebruiken, moeten zich realiseren dat als ze onder invloed een ongeluk veroorzaken ze daar niet makkelijk mee wegkomen. Je kunt dan echt een zware gevangenisstraf krijgen.”

‘Slok op’

Kabel denkt dat het zou kunnen werken om het strafbaar te maken om lachgas in het compartiment van de auto te hebben. Ook ziet hij wel iets in een waarschuwingscampagne waarin duidelijk wordt gemaakt dat je voor afwijkend rijgedrag gepakt kunt worden. “Het maakt eigenlijk niet zo uit waardoor een ongeval is veroorzaakt. Het kan een smartphone zijn of lachgas. En daar kun je voor veroordeeld worden.”

Ook Ingrid Wetser van VVN vindt een campagne een goed idee. “Bij alcohol is er door de BOB-campagne veel veranderd. Vroeger vond men het heel normaal om met een slok op achter het stuur te kruipen, maar dat wordt nu echt niet meer geaccepteerd.”

Daarnaast is het volgens VVN een goed idee om de effecten van het gebruik lachgas in het verkeer ook mee te nemen in de rijopleiding.

Het artikel is hier te lezen op NOS.nl